de B van boot - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu de B van boot - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

de B van boot

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

02 November 2012 | Jamaica, Kingston

Eerst wil ik julie allemaal even laten weten dat ik jullie reacties geweldig vind. Iedere morgen zet ik mijn trouwe tablet aan en lees ik jullie leuke verhalen. Het leven aan de andere kant van de wereld gaat op deze manier niet helemaal aan mij voorbij en ik kan straks zo de draad weer oppakken.
Het leven hier bevalt me nog steeds: 'Relax man! See you tomorrow! Yes man! ' En alles komt goed..al zie ik dat wel anders met mijn Hollandse mentaliteit ..ook zo kun je leven. Ik blijf ontdekken en ontmoeten.

Vorige week drie dagen niet kunnen werken, gelukkig kan ik mijn energie wel kwijt aan de kinderen in dit gezin. Het weekend ook in Mandeville gebleven omdat de zee rond jamaica onrustig bleef. Zaterdag was er een voetbalwedstrijd tussen Jamaicaanse jongeren tegen de rest van de wereld. Er is een Duits meisje dat hier haar stage van de sportopleiding loopt, iets voor Jochem? De uitslag weet ik niet want, of er was rust of kwam weer en nieuwe speler aangesloft, kortom heel gezellige ochtend ontspannend. Deze Jamaicaanse jongens zijn ook vaak bij het internetcafe te vinden. Ja, wat wil je ook met zuke blonde, jonge meisjes. Het gaat er erg vriendschappelijk aan toe, deze week een gesprek gehad over leeftijd, je bent zo jong als je je gedraagt, mooi om zo met elkaar om te gaan.

Gelukkig maandag weer naar de kleuters kunnen gaan. Die zijn zo blij om weer naar school te gaan. Denk je eens in dat er thuis geen electriciteit en water is en dat het ook koud is in de ogen van de Jamaicanen. Mijn gezin heeft op zondag alle winterkleding opgezocht en Pa heeft de hele dag met een ijsmuts opgelopen. Ja, ik heb maar een blouse met lange mouwen aangedaan, een beetje aanpassen is toch wel aardig:-)

Op de pre-school, zoals de kleuterschool hier wordt genoemd, gaan alle dagen volgens hetzelfde schema. Leren lezen,schrijven is erg belangrijk en in ook 3 -jarigen doen braaf mee met het opdreunen van het alfabet, de dagen van de week, de maanden enz. Het is niet mijn visie op het onderwijs en al probeer ik zo objectief mogelijk te kijken, toch loop ik soms maar even naar de gang om diep adem te halen. Daarna zie ik gelukkig ook hier meisjes die samen fluisteren en giechelen, jongens die een sjaaltje van hun moeder bijzich hebben omdat ze mama missen. En vaak lachende gezichtjes en handjes die met je 'hi 5 ' wilen doen.
Deze week ook hier handjes van kinderen omgetrokken en laten kleuren, dat gaat heel wat beterdan met 2 -jarigen en wat zijn ze blij als ze een sterretje krijgen als ze klaar zijn. Morgen ga ik proberen te vouwen, dat hebben ze nog nooit gedaan. Heel eenvoudig; blaadje dubbel vouwen, de hoeken naar binnen en dan.... heb je een boot. Ze mogen er zelf de letter B op schrijven, ja tenslotte pas ik mij aan!

Dan begint het weekend en om jullie lekker te maken:de Vrijwillers gaan naar Negril, zon en zee en ik ben er graag bij.

Het is al stil in huis om half elf want 's morgens om half vijf gaat Sherilll, de moeder en uurtje wandelen met haar nicht. Van de week een keer meegegaan, heerlijk, geen drukke toeterende, scheurende taxi's, alleen vogels, hardlopers en wielrenners. Voor alle sport mensen aan te raden maar wel alleen in dit bijzondere land Jamaica.
Ik heb nog steeds knuffels om uit te delen , ook aan jullie allemaal,
Omhelxing,
Marianne

  • 02 November 2012 - 08:43

    Karla:

    kinderen in de klas zijn aan het lezen en ik lees jouw stukje.....(stiekem..hihihi;)
    wat den k je dat Jochem daar van vindt?????GEWELDIG,denk ik...
    gisteren is hij even tussen de studieboeken uit geweest en heeft hij bossabal gespeeld.....super enthousiast....youtube maar us ff...dat is het toch helemaal voor die kids!!!
    en euh...die eerste foto......hihihi..wordt dat mijn nieuwe buurman???? Ik had het wel gedacht!!!!
    (GEINTJE!!!!!!)
    Veel liefs,
    Karla

  • 02 November 2012 - 13:25

    Mariet Van Dooren:

    Hallo Marianne, hoe warm is het nu bij je?
    Hebben jullie nu wel weer waer en stroom?
    Ik ben benieuwt of je de kinderen kunt leren vouwen, heb je ook schaartjes, dan kun je ook het vouwblaadje een paar keer dubbel vouwen en dan knippen krijg je mooie kleedjes.
    Nog veel plezier met je kinderen en geniet van je weekend.
    groetjes Mariet

  • 02 November 2012 - 14:33

    Ria Calis:

    Hi Marianne
    Prachtige foto's. En wat een mooie Jamaicaan. Wens je een super mooi en zonnig weekend toe, Wel verdiend na Sandy. Succes met knippen en vouwen. Ga het allemaal weer van je leren. Groetjes Ria

  • 02 November 2012 - 15:15

    Jannie:

    lieve marianne
    fijn dat het goed met je gaat
    maar het mag ook weer niet te goed gaan.
    want dan ben je nog niet weer thuis of je gaat weer weg
    en dat willen wij nu ook weer niet
    anders kunnen we helemaal niet meer zwemmen
    hier alles goed geniet van jouw tijd daar
    en kom heel terug
    alleen of met ?????groetjes van het vjenne volk

  • 02 November 2012 - 15:37

    Brenda:

    Hoi Marianne,

    Wat ontzettend leuk dat we nu foto's hebben gezien. Mooie kinderen! Ik snap heel goed dat je af en toe er moeite mee heb, maar super dat je even je rustmoment pakt en weer door gaat.
    Ik ben wel erg benieuwd hoe warm/koud het bij jullie is, dat jij wel lange mouwen draagt en de rest van je gastgezin met een muts op zit.. Heb je daar nog een foto van?

    Heb je al iets van Unicef kunnen spotten?

    Fijn weekend!!

    Groetjes, Brenda.

  • 05 November 2012 - 10:52

    Trudy Muurling:

    Beste Marianne,

    Mijn mailadres is aangepast in bovenstaande. Ik hoop dat ik daar ook jouw verslagen voor mijn moeder op krijg. Mijn moeder vroeg mij het volgende aan jou te schrijven:
    quote
    Marianne, leuk je verhalen via Elice te lezen. Uit een en ander begrijp ik dat het niet tegenvalt je geweldige onderneming. Ook spannend met die monsterstorm Sandy. Wat je mee maakt word je niet meer afgenomen.
    Elice zal al jouw toezendingen bewaren voor de 'geschiedenis'.
    Als ik het woord Jamaica zie of hoor denk ik aan jou en aan rumbonen.
    Hier gaat het leven z'n gewone gangetje en zal ik binnenkort wel weer een bericht van thuiskomst ontvangen. Het leven gaat immers zo snel.
    Marianne, have a good time!
    Groetjes Trudy
    unquote

  • 05 November 2012 - 15:32

    Gerrie:

    Hoi Marianne,

    Leuk om je verslagen te lezen. Ik wens je nog een hele goede fijne tijd.

    Groetjes,

    Gerrie

  • 05 November 2012 - 16:00

    Gerdi Leussink:

    Hallo Marianne

    Je berichtjes lees ik altijd heel snel via mijn i-pad maar daar krijg ik de foto's niet op. Wel kan ik ze dan doorsturen naar Inge, zodat ook zij op de hoogte is van je reilen en zeilen.
    Ik moest dus toch maar de computer aanzetten (een mens wordt lui van een i-pad) en nu zie ik je foto's. Enig om te beginnen met die prachtige man! Wat een tegenstelling Marianne. Geweldig wat je onderneemt en ervaart. Heb je al contact met unicef gehad daar en kun je nog projecten van hen bezoeken?
    Op 17 december komt onze groep weer bij elkaar en ik moet het thema bedenken maar Inge schreef me al dat jij waarschijnlijk genoeg te vertellen hebt dus kom ik er makkelijk vanaf. We zetten die dat in het teken van je reis naar Jamaica, OK?
    Ik loop al heel hard van stapel want je bent nog heel ver weg maar de tijd gaat zo snel dat ik al weer aan je thuiskomst ga denken.
    Mijn zoon Maarten is een paar weken in Ecuador en vandaag vertrekt hij voor 4 dagen met zijn vrienden naar de Galapaloseilanden. En we skypen met elkaar en dan wordt de wereld zo klein.
    Prachtig om je reisverhalen te lezen. Hopenlijk volgt er spoedig weer een.
    Heel fijne en goede dagen.
    Knuffel van Gerdi

  • 06 November 2012 - 10:38

    Anne Van Opzeeland:

    Hallo Marianne,
    Wat leuk, dat je je afmeldt voor de schrijfavond van Amnesty. En nu kan ik dus dankzij dat mailtje je gaan volgen op Jamaica.
    Ik zal me eerst wat inlezen en zal dan wel eens reageren.
    Het ga je goed!
    Hartelijke groeten uit een herfstig Vriezenveen, alhoewel nu de zon schijnt, maar wel onder de 10 graden C.
    Anne van Opzeeland

  • 14 November 2012 - 13:02

    José:

    Hé Marianne,
    Het gaat je goed daar, heerlijk die relaxte mentaliteit!
    Wat een indrukken allemaal.
    Zit nu in de toetsweek, veel nakijkwerk, dat is andere koek.
    Hier een herfstzonnetje, straks even wandelen met ons kleinkind!

    Veel groetjes,
    José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 10506

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: