staartje van Sandy - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu staartje van Sandy - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

staartje van Sandy

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

25 Oktober 2012 | Jamaica, Kingston

Twee dagen geen care is saai. Gisteren omdat Sandy aan kwam en vandaag voor de zekerheid en ....... om alles weer droog te maken, zoals het schoolbord waar hetwater langs loopt.
Jullie zien op tv vast beelden uit Kingston en omgeving waar de situatie erg slecht is geweest, zeker bij de krotten in de buitenwijken, vaak een enkele golfplaat of zelfs karton. De mensen ondergaan dit en de volgende keer gebeurt het weer. Er is genoeg materiaal om de situatie te verbeteren maar....ze leven er mee of er is geen geld.
Hier is Mandeville is Sandy niet zo tekeer gegaan, alles droog gebleven en het stevige, door Engelsen gebouwd huis, staat er nog 'prima' bij. Voor Jamaicaanse begrippen dus... Akker 58 is er een plaatje bij.
Vandaag heb ik gelukkig kunnen skypen, fijn om even uitgebreid gratis te kunnen bellen, nog niet altijd met beeld maar dat zal nog wel een keer lukken.
De vrijwilligesorganisatie Muses, leerde mij ' het stoplicht' groen is, alles mkgaat prima, rood is slecht en oranje is : let op! Kunnen jullie mij voorstellen. Twee dagen in huis, de familie slaapt bij en ik lees of probeer opinternet te komen. Dus: blog reacties gelezen, foto's bekeken van kinderen, broers, Internos en kamer schoongemaakt. Spelletjes gedaan en als dan de stroom uitvalt lekker gaan slapen en gezond weer op. De vrijwiliigers maken plannen om naar het strand te gaan, heerlijk zon en warm water en eens op zoek naar Reggea dans want dat heb ik nog niet gezien,wel veelmuziek gehoord in de taxi's. Ook de mannen gezien die buiten kaarten of een bordspel spelen maar,Trudy en andere bridgers, of er gebrigd wordt, weet ik niet. Misschien in de grote landhuizen waaar de gepensioneerden wonen?
De zon schijnt weer en ik ga op het ingbouwde balkonnetje zitten.
Genoeg 'weer' voor vandaag. Geniet van jullie mooie herfst en de oppaskinderen en vooral van elkaar.
Knuffels uit een bijzonder Jamaica van mij:-)

  • 25 Oktober 2012 - 22:59

    Ann Koel-Vranken:

    Lieve Marianne,
    Na al die alarmerende berichten fijn om van je te hoe om van je te horen dat het goed gaat.
    Onze wandelingen van de vergeet-me-nietjes halen het natuurlijk niet bij die van jou.
    Wij wandelen een paar uurtjes in een lekker herfstzonnetje en blijven bij elk paddenstoeltje staan!
    Dat is toch een ander soort "genieten" dan wat jij doet.
    Liefs en het allerbeste,
    Rob en Ann

  • 26 Oktober 2012 - 00:05

    Gerdi:

    Dag lieve Marianne

    Gelukkig dat jullie de voetjes droog hebben gehouden bij orkaan Sandy. Lijkt me een overweldigende ervaring, angstig maar ook knus, als ik je verhalen lees. Die orkanen komen elk jaar, dat daar dan geen voorzorg maatregelen voor getroffen worden. Zou je kunnen leven met de Jamaica mentaliteit?
    Wij genieten hier nog van de herfst. Je tomaten kleuren nog steeds en we eten er nog lekker van. Vandaag zijn mijn kuipplanten naar de kwekerij gebracht voor de overwintering en nu de tuin nog winterklaar maken. Je ziet ons leven gaat door in de seizoenen. En jij hebt dan wel regen maar de temperatuur is lekker en wij hebben de winterjas al aan. Maar we kijken onze ogen uit bij de prachtige paddestoelen waarbij de roodwitte mijn favoriete zijn.
    Geniet van je tijd in Jamaica (heb je al rumbonen gehad of een ander lekker drankje met rum)?
    Tot schrijfs
    Groet van Gerdi

  • 26 Oktober 2012 - 08:11

    Albertine:

    Hoi Marianne,
    Je beleeft heel wat en beschrijft het leuk met al die diverse indrukken door elkaar. Beleef nog veel
    plezier van je ondernemende reis. Blijf ik lezen.
    Groet van Albertine

  • 26 Oktober 2012 - 09:46

    Ria:

    Hi Marianne
    Goed om te horen dat Sandy niet bij jou is aangekomen. Berichten op TV wel heel heftig.
    Maar 2 dagen binnenzitten is voor jou wel een hele straf. Misschien kun je dit weekend dansen!
    Gr. Ria

  • 26 Oktober 2012 - 10:27

    Jeske (Projects Abroad):

    Hoi Marianne,

    Wij begrepen al van onze collega's in Jamaica dat Mandeville redelijk gespaard is gebleven. Dat is toch weer een geruststelling! Hopelijk kun je snel weer aan het werk.
    Veel plezier met de Reaggea!

    groetjes Jeske,
    Projects Abroad

  • 26 Oktober 2012 - 11:27

    Mariet Van Dooren:

    Gelukkig is het mee gevallen de storm bij je, het zal wel spannend zijn geweest, als het hier goed stormt vind ik het al niet fijn , maar daar bij de gamele huizen lijkt het me nog erger.
    Maar je kunt weer aan het werk en lekker naar buiten, het ga je goed Marianne,
    groetjes Mariet.

  • 26 Oktober 2012 - 13:52

    Jannie:

    hallo marianne
    fijn dat het goed gegaan is.
    wij vonden die storm best wel eng.
    maar je bent er gelukkig nog.
    want je moet toch wel een beetje bang zijn geweest?
    bedankt voor je verjaardags mailtjes.
    het ga je goed ,en blijven mailen en schrijven hoor.
    veel liefs van het vjenne volk.

  • 26 Oktober 2012 - 15:43

    R & R:

    Hoi daar

    Luxe hoor die mailtjes met uitgebreide verhalen van je. Op mijn "vakantie adres" ben ik hier van verstoken, maar zodra ik weer thuis ben geniet ik ervan. En zo leuk om mee te leven met alles wat je meemaakt. Vooral dat warme weer trekt me wel, hoewel hier brandt de houtkachel en is het nog niet echt koud. Dit weekend gaat de wintertijd weer in, hoe is dat daar?
    Blijf ons maar lekker op de hoogte houden en geniet van alles wat er op je pad komt.
    Knuffel R & R

  • 26 Oktober 2012 - 20:56

    Annie:

    Hoi Marianne

    Fijn wat van je te horen en dat je niet zoveel last hebt gehad van Sandy je schrikt toch en denkt
    als dat maar goed afloopt.
    Het is hier inderdaad herfst het blad heeft alle kleuren prachtig.
    Edith was hier 3 dagen en we hebben samen de tijd goed besteed met een sauna dag een overnachting
    in bad Boekelo aansluitend een beautydag soms heb je dat nodig. Genieten dus.

    Blijf jij ook vooral genieten van alle mooie momenten.

    Liefs Annie





  • 27 Oktober 2012 - 20:36

    Corrie Beijers Van Dongen:

    Dag lieve Marianne,

    Wat leef je toch in een heel andere wereld.
    Langzaam maar zeker,begin ik me er iets bij voor te kunnen stellen.
    Wat leuk,dat je oude beroep ook weer van pas skomt.
    Is het nou goed of niet goed,dat de Jamaycanezen alles zo gelaten over zich heen laten komen.
    Voor onze begrippen onvoorstelbaar.
    Ik hoop voor jou,dat je ook heel veel mooie en aparte dingen ziet.

    Heel veel liefs,

    Een dikke kus Corrie

  • 28 Oktober 2012 - 22:39

    Zwaantje:

    Dag Marianne
    Gelukkig is de storm weer bij jou uit de buurt. En heb je er niet veel last van gehad. Alleen wat overstromingen in de buurt. Ik vond het wel griezelig voor jou op dat moment.
    Wat heerlijk dat het bij jou zulk mooi weer is. hier is het al aardig koud. vannacht wel 5gr. gevroren. Zou dus wel bij jou willen zijn!
    Fijn dat je ook eens even gratis kunt bellen. En dat beeld dat komt nog wel.
    Blijf vooral de mooie dingen doen. Dan heb je veel te vertellen als je terug bent.

    Lieve groetjes
    Zwaantje

  • 29 Oktober 2012 - 14:32

    Gerda:

    Dag Marianne,

    Wat mis ik je vandaag! Ik ben begonnen met de inpakworkshop en de afspraak was dat je er bij zou zijn. Helaas moet ik het nu helemaal in m'n uppie regelen. Maar ik ben echt blij voor je dat je het ook goed met de kinderen daar kunt vinden en ook wat in elkaar knutselt met ze.
    Gelukkig ben je daar heel goed in en vermaak je je ook wel als je verplicht binnen moet blijven.
    Fijn dat het allemaal goed afgelopen is met Sandy en jullie er minder last van gehad hebben. Best spannend hoor.
    Veel genieten verder en tot je violgende verhaal.
    Liefs, Gerda

  • 30 Oktober 2012 - 21:27

    Masje Westerbeek:

    Dag Marianne

    Wat fijn dat het zo goed gaat allemaal.......Geniet er maar van......Hoe lang blijf je daar nog?
    Wat zullen ze je missen daar wanneer je terug gaat naar Nederland.......
    lieve groet, masje

  • 01 November 2012 - 21:00

    Jenny:

    Lieve Marianne,

    Leuk, foto's!!
    Lief, de kindjes met hun hoedje van papier en jij ziet er geweldig uit, maar wat wil je ook met zo'n man

    Groetjes,
    Jenny.



  • 01 November 2012 - 21:00

    Jenny:

    Lieve Marianne,

    Leuk, foto's!!
    Lief, de kindjes met hun hoedje van papier en jij ziet er geweldig uit, maar wat wil je ook met zo'n man

    Groetjes,
    Jenny.



  • 09 November 2012 - 21:34

    Masje Westerbeek:

    het gaat nog steeds heel goed met je zie ! en lees ik......
    Nog hele fijne en goede tjden daar! groetjes, masje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 10499

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: