kleuters - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu kleuters - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

kleuters

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

23 Oktober 2012 | Jamaica, Kingston

Maandag begonnen bij een klas van 47 kleuters aan 5 trapeziumtafels met in een hoek de tafel voor juf en in de andere hoeken een 'leestafel, poppenhoek, knutselhoek/ zandbakje' net nog plaats voor een extra stoel en een paadje voor de meetster van de andere klas die geregelt langs komt.
De kinderen dreunen, dag, maanden, abc en tellen tot 50, allemaal ze hard mogelijk en vooral goed articuleren! Vandaag hebben ze Spaanse les gehad, telen tot 10 en daarna uit een stapel doppen van waterflesjes het aantal halen dat juf in het Spaans opnoemt, zo kan het dus ook! En ook hier zijn het dezelfde snoetjes, ondeugend, stout en verdrietig zoals in mijn eerste klasje in Amsterdam Osdorp ( 42 kinderen met een eigen plekje aan een tafel en 'echte speelhoeken')
Vrijdag hebben we 'DurtyDay' gehad, met allevrijwilligers op pad naar een project: een huis schoonmaken van een blinde, zieke man meteen geestelijk gehandicapte zoon. De muren zijn van binnen en van buiten gesausd, alles is uit de tweekamerwoning gehaald en buiten schoongemaakt. Kleding is gewassen en de tuin wat onkruidvrij gemaakt. Nieuwe lakens op bed en alles geordend terug gezet. Dat jonge mensen zo'n klus met elkaar klaren is geweldig om te zien en ook de medewerkers van de organisatie zijn bereid om dit aan te pakken, super. Zelf heb ik geholpen met de was, ik heb nu hele witte handen; koud sop en bleek!
Daarna is een weekend uit zeker verdiend, dus zaterdag op weg naar de BlueMountians via Kingston. Eerst het museum bekeken ( veel schilders uit Spaanse en Engelse tijd, posterwedstrijd Reggae en eigen schilders, de moeite waard) en daarna op een open vrachtwagen op weg debergen in. Je ziet tenslotte wel heel veel totdat het plastic eroverheen gaat. We slapen op JAH B'S Place, in ieder geval een twee persoonskamer. Een rijstmaaltijd metSoy ter voorbereiding op de track. Om 2 uur gaan we op pad nog met zaklamp maar later kunnen we het dal in kijken. Het is klauteren, dalen en vooral stijgen gelukkig is de gids erg behulpzaam. En dan......een half uur voor we boven zijn, begint het te regenen dus........op de top een hoosbuien veel wind; helaas geen opkomende zon, uitzicht op Kingston en Cuba zien. Jammer, jammer, pas als de zon zich weer laat zien tijdens de afdaling komt de stemming er wat in. Beneden wacht Jah met verse koffie uit eigen plantage en bananen zo van de boom. Een geweldige mythische plek om
nog langer te blijven. Maar.... wij laten ons en alle natte spullen drogen in de warme zon en gaan terug met 'open lucht taxi' en deze keer mocht ik voorinzitten, wel confortabeler maar als je dan al die kuilen en stijle wanden ziet .... veel enger dan de Alpen! Terug naar huis en blij dat alles heel, maar wel overbelast is. Benen omhoog, Arnica en lopen zorgt ervoor dat ik toch terug kijk op een prestatie :-) 8 uur lopen :-) , 's nachts, in de regen, geen uitzicht mar onvergetelijk!
Nog even een aanvulling op de kleding; onder de traditionele kleding valt ook de bedrijfskledingvan winkels, banken enz. en ook inclusief een panty!!
Vanddag vroeg thuis en morgen vrij: storm Sandy komt eraan. ProjectsAbroad heeft al 2x een sms gestuurd en ik ben ook persoonlijk gebeld, ze houden ons op de hoogte en zorgen nu ook weer zo goed voor ons. Dat wordt dus pannenkoeken bakken, Karla. Dankzij de tijdschriften, LonelyPlanet en de kinderen wordt het vast een rustige gezellige dag.
Fijn om van jullie te horen, de verhalen doen mij goed tot de volgende verbinding.
Natte op goede temperatuur lieve omhelzing van mij

  • 23 Oktober 2012 - 23:35

    Gerda:

    Alles snel gelezen en zoals je het beschrijft is het behoorlijk indrukwekkend.
    De kleuters, zo herkenbaar voor je. Het werken met elkaar wat een band schept en je wandelprestatie in het weekend, super.
    Prachtig om te lezen en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Liefs, Gerda

  • 24 Oktober 2012 - 09:16

    Elice Vrieling Namens Mijn Moeder Trudy Muurling:

    Beste Marianne,

    Jouw berichten stuur ik steeds door naar mijn moeder. Ze vindt ze erg leuk om te lezen en wenst jou een goede tijd aldaar en heel veel plezier, maar dat zal zeker lukken als ik de stukjes doorlees voordat ik ze aan mama verstuur. Hartelijke groet namens mijn moeder en ook van mij. Elice

  • 24 Oktober 2012 - 11:54

    Stichting Muses:

    Hoi Marianne,

    Erg leuk om je ervaringen te lezen!Wel spannend die storm zeg..

    Gr Romy
    www.muses.nl

  • 24 Oktober 2012 - 12:50

    Karla:

    hoop dat ze smaken!!
    laat je me het weten??
    Liefs,
    Karla

  • 24 Oktober 2012 - 17:31

    Ria Calis:

    Hi Marianne, Genoten van je verslag. Denk dat ik zo ook met spaans aan de slag ga. Misschien dat het dan ook beter blijft hangen. Jammer van het slechte weer tijdens jullie excursie. Maar wel weer meegemaakt.
    Bij ons herfstvakantie met prachtig weer. En natuurlijk ook veel genieten in Hilversum.

    Groetjes Ria

  • 24 Oktober 2012 - 19:27

    Mariet Van Dooren:

    Hallo Marianne, wat heb je weer veel beleeft en wat fijn om elke keer weer wat van je te horen.
    Je doet daar wel een goede konditie op, je kunt hier zo door gaan met wandelen als je terug bent.
    Lekker buiten in de kou word het dan, maar nu kun je eerst nog genieten van de warmte.
    Het zal wel een hele ervaring zijn zo omhoog klimmen, jammer van de regen maar je hebt het wel gedaan.
    Nog veel plezier en werkt ze met de kinderen en geef ze ook maar een knuffel van mij, groetjes Mariet.

  • 24 Oktober 2012 - 19:30

    Truus:

    Lieve Marianne,

    Wat ontzettend leuk om de indrukwekkende avonturen van jou te lezen. En je schrijft , zodat je je echt kunt verplaatsen in wat je beleefd. Mooi dat dat zo kan. Neem je er dan s ávonds de tijd voor om het allemaal te mailen,?
    echt super.....
    Dit schrijf ik vanaf de boot ( Van Arjen en Karin ) in De Steeg ( gemeente Rheden) ; we maken mooie herfstwandeltochten op de hoge veluwe/ de posbank. we hebben herfstvakantie op dit moment en genieten ervan. Ik wens je nog een mooie tijd,
    een hartelijke en lieve groet, Truus

  • 24 Oktober 2012 - 19:30

    Truus:

    Lieve Marianne,

    Wat ontzettend leuk om de indrukwekkende avonturen van jou te lezen. En je schrijft , zodat je je echt kunt verplaatsen in wat je beleefd. Mooi dat dat zo kan. Neem je er dan s ávonds de tijd voor om het allemaal te mailen,?
    echt super.....
    Dit schrijf ik vanaf de boot ( Van Arjen en Karin ) in De Steeg ( gemeente Rheden) ; we maken mooie herfstwandeltochten op de hoge veluwe/ de posbank. we hebben herfstvakantie op dit moment en genieten ervan. Ik wens je nog een mooie tijd,
    een hartelijke en lieve groet, Truus

  • 24 Oktober 2012 - 19:30

    Truus:

    Lieve Marianne,

    Wat ontzettend leuk om de indrukwekkende avonturen van jou te lezen. En je schrijft , zodat je je echt kunt verplaatsen in wat je beleefd. Mooi dat dat zo kan. Neem je er dan s ávonds de tijd voor om het allemaal te mailen,?
    echt super.....
    Dit schrijf ik vanaf de boot ( Van Arjen en Karin ) in De Steeg ( gemeente Rheden) ; we maken mooie herfstwandeltochten op de hoge veluwe/ de posbank. we hebben herfstvakantie op dit moment en genieten ervan. Ik wens je nog een mooie tijd,
    een hartelijke en lieve groet, Truus

  • 25 Oktober 2012 - 17:12

    Frea Hospers:

    Lieve Marianne,

    Wat fijn om telezen dat het daar zo goed met je gaat.
    Ook genieten wij zo mee met alles wat je daar beleefd.
    Blijven genieten want de tijd gaat zo snel.
    We missen je wel met het dansen hoor!!
    Hier is alles oke. De poesjes zijn al 9 weken.
    Over 4 weken gaan broer en zus samen naar een heel leuk gezin in Enschede.
    Bereid je maar vast voor op winterse tempereaturen voor als je terugkomt.
    Nog een fijne tijd daar en tot ziens.

    Dikke knuffel, Frea

  • 29 Oktober 2012 - 22:55

    Rosário:

    Olá viva, Marianne,

    Obrigada pelas tuas mensagens e informações.

    É bom saber que te encontras bem e a desenvolver um glorioso trabalho.

    Um beijinho,
    Rosário

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 10507

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: