Hoedje van - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu Hoedje van - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

Hoedje van

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

17 Oktober 2012 | Jamaica, Kingston

Internet werkt niet en zeker niet aan zee,maar daarover later.
In de care gaat het samenwerken met de 'nurse' en de andere ' aunty' steeds beter. Af en toe pak ook ik de bezem en dweil en vieze luiers verschonen kan ik nog steeds. De kinderen blijven graag naar mij toekomen en ik hoordat de toon van de anderen niet meer zo scherp is. Hier is het zo gewoon om een tik uit te delen of te schreeuwen als iets niet mag, dat doen de ouders zelf ook. Een beetje andere omgang maakt de kinderen van slag en ze profiteren meteen van die aandacht. Met wat schipperen lukt het wel. Afelopen week in huis 14 hoedjes van kranten gevouwen en met een verhaaltje over een vrouw in de zon die en hoed wilde,al vouwend , van een krant een hoed getoverd; resultaat een heerlijke foto! ( Ga morgen iets met mijn tick proberen) zelfs de nurse heeft er een opgezet. De pret was van zeer korte duur, ja 2 jaar , dan wil je scheuren!

In mijn gastgexin voel ik mij thuis, ik kan mijn gang gaan, zit op mijn kamer met de deur open en zet af en toe een kop thee voor mijzelf. Voor de 'tafel van zes' alvast een boodschap: neem maar een kan water mee als jullie bij mij komnn eten want het is zeer vurig en Joke, heb jij geluk, bijna geen groeten maar zelfs ook geen sla.
Wat dansen betreft; hier geen stooien rokjes maar super kort en laat je mooie boezem maar zien en schudden. Een derde van de mensen is traditioneel / formeel gekleed, beetje Engelse stijl, soms netjes maar meestal erg versleten. Dan is een derde zeer Amerikaans gekleed, felle kleuren en haren vaak geverfd. En de laatste groep zie je het meest; vlechtjes met strikjes, Jamaica kleurige kleding, mannen met vaak een zeer lange nagel aan de pink en zeer verzorgd uiterlijk. Maar tussen alles door zie je de kinderen vanaf 4 jaar in uniform, kleuren van de school, jongens met stropdas, gepoetste schoenen, meisjes in een soort overgooier.
Dit is het straatbeeld in Mandeville en alles loopt tussen de taxi's en andere voertuigen ( nog meer auto's, karren met groenten en fruit enz
De mensen lopen hier veel ook buiten de plaats. Ik loop iedere dag naar huis, dit kan soms op een voetpad maar ook gewoon langs de kant van de weg. Het laatste stuk ga ik de berg op, tweede weg ( bij een enorm gat in de weg) links en dan steil omhoog eerst een bocht naar rechts en dan nog even stijl omhoog ( vandaag nog een jonge man meegenomen onder de paraplu) en dan maar beneden waar rechts het huis is. Dit doe ik alleen bij daglicht, de taxi brengt mij voor €1.50 ook netjes thuis.
Het regent hier warm water net zo warm als het water in de Caribbean sea!
Afgelopen weeknd zijn we met 18 Vrijwillers nar Ocho Sios geweest ( mandag ook vrij vanwege Herosday). Uiteraard gezwommen en gesnorkeld ( voor mij gratis, ja, ja). De Dunns River Falls omhoog geklommen, uiteraard in badpak en met waterschoenen, ja Jannie dat is wat anders dan de stroom in het zwembad in Wierden! Er was een straatfeest om de hoek en we zijn even gaan kijken: lijkt wel wat op de boerenmarkt in Vjenne, kijken en bekeken worden. Deze keer alleen belangstelling voor jamaicanen.
Later is de jeugd terug gegaan; collega's jammer dat jullie niet mee zijn, kunnen we op een terrasje ons eigen feestje vieren. Op stap met Vrijwillers die de leeftijd van je eigen kleinkinderen kunnen hebben, is echt een ervaring en de perrsoonlijke gesprekken zijn echt heel bijzonder, mooie levensverhalen.
Maandag nog langs het Bob Marley memorial gereden, een mooi verhaal van een inlander, een grote tombe voor Bob en een voor zijn Ma. De route ging behoorlijk het binnenland in, schitterende vergezichten, diepe bossen overal palmbomen. Een heerlijk weekend luieren vooral in de schaduw geeft genoeg voor een korte week werken, vrijdag gaan alle Vrijwillers aan de gang " durty day" op een project.
Fijn dat jullie zo leuk reageren, ik kijk uit naar alle reacties want contact met het thuisfront doet me erg goed .Ook de honden hier blaffen en dat hoor ik al van de hond van de buren bij mij in de tuin dus wees gerust, geen hond in mijn rugzak mee naar huis!
Veel warme, zonnige knuffels van Marianne

  • 17 Oktober 2012 - 11:01

    Lieke (Projects Abroad Nederland:

    Hi Marianne,
    Wat een mooie ervaringen schrijf je! Zo te lezen voel je je aardig thuis daar. Ook fijn dat je ervan kunt genieten en leuk dat je zo contact hebt met de andere vrijwilligers. Vanuit kantoor in regenachtig Nederland wordt ik wel een beetje jaloers hoor ;-).
    Groetjes,
    Lieke (Projects Abroad Nederland)

  • 17 Oktober 2012 - 16:26

    Ria:

    Hallo Marianne
    Wat een lekker uitgebreid verhaal. En leuk om zo'n schik te hebben met papieren hoedjes.
    Kan me de hoedjes van Jenny's feestje ook nog goed herinneren.
    Dat wordt vast heel veel foto's kijken als je terug bent.
    Blijf genieten van zowel de weekenden als van het vrijwilligerswerk. Ben benieuwd naar je "durty day".
    Liefs Ria

  • 17 Oktober 2012 - 17:21

    Gerdi Leussink:

    Dag lieve Marianne,

    Geweldig verslag krijgen we weer te lezen. Ik probeer me dan voor te stellen hoe je daar loopt, bij het grote gat in de weg links.....en dan die steile wegen. Goed voor je conditie denk ik.
    Wat moeilijk om je met handen en voeten te moeten redden terwijl je de scherpe tongen hoort. Maar ik begrijp dat het ijs ontdooit is en dat ze nu eindelijk gebruik gaan maken van je mogelijkheden en inzet. Zou tijd worden. Zeker is dat ze je zullen gaan missen, die gekke Hollandse met haar papieren hoedjes. Geweldig dat knutselen met die ukkies.
    Wat fijn dat je er de weekends op uit kunt trekken met elkaar zodat je toch ook veel van het land ziet en ervaart. Regen bij jouw daar is wel anders dan de regen hier maar het lijkt me geen lolletje met die slechte wegen en waarschijnlijk ook heel slechte waterafvoer. Maar jij lijd er niet onder lijkt me.
    Hier is het herfst, het wordt kouder en nat. Maar het komende weekend weer 20 graden. Heerlijk toch. Mijn kleinkinderen hebben volgende week vakantie dus ik mag er weer op uit met ze. Ook leuk om te doen, met iets grotere kinderen kun je toch meer dan met die hele kleintjes. Maar die zijn gewoon schattig en heerlijk om voor te zorgen lijkt me.
    Marianne, je brengt de zon vanuit Jamaica ook een beetje naar NL. Dank voor je berichtje.
    Zorg goed voor jezelf.
    Knuffel van Gerdi

  • 17 Oktober 2012 - 20:47

    Corrie Beijers:

    Lieve Marianne,
    Wat een uitvoerig verslag.Fijn te lezen,dat je thuis behoorlijk vrij bent.
    Hier regnt het ook vandaag,maar geen warme,maar ook niet koud.
    Het wordt met het weekend zelfs 20 graden.
    Vrijdagmiddag ga ik met Nel herfstfoto,s maken.
    De bomen kleuren prachtig.
    Vooral als de zon schijnt is het schitterend.
    Mijn tuin is reeds winterklaar gemaakt.
    Ik hoop wel ,dat hij nog een tijdje wegblijft.
    Heel veel groetjes en een dikke zoen van Corrie.

    Knuffel je maar lekker warm

  • 17 Oktober 2012 - 20:47

    Corrie Beijers:

    Lieve Marianne,
    Wat een uitvoerig verslag.Fijn te lezen,dat je thuis behoorlijk vrij bent.
    Hier regnt het ook vandaag,maar geen warme,maar ook niet koud.
    Het wordt met het weekend zelfs 20 graden.
    Vrijdagmiddag ga ik met Nel herfstfoto,s maken.
    De bomen kleuren prachtig.
    Vooral als de zon schijnt is het schitterend.
    Mijn tuin is reeds winterklaar gemaakt.
    Ik hoop wel ,dat hij nog een tijdje wegblijft.
    Heel veel groetjes en een dikke zoen van Corrie.

    Knuffel je maar lekker warm

  • 17 Oktober 2012 - 20:47

    Corrie Beijers:

    Lieve Marianne,
    Wat een uitvoerig verslag.Fijn te lezen,dat je thuis behoorlijk vrij bent.
    Hier regnt het ook vandaag,maar geen warme,maar ook niet koud.
    Het wordt met het weekend zelfs 20 graden.
    Vrijdagmiddag ga ik met Nel herfstfoto,s maken.
    De bomen kleuren prachtig.
    Vooral als de zon schijnt is het schitterend.
    Mijn tuin is reeds winterklaar gemaakt.
    Ik hoop wel ,dat hij nog een tijdje wegblijft.
    Heel veel groetjes en een dikke zoen van Corrie.

    Knuffel je maar lekker warm

  • 17 Oktober 2012 - 21:57

    Bep:

    Ha Marianne,

    Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt.
    En wat geweldig fijn voor de kinderen dat jij er bent!
    Merken ze ook dat het anders kan.
    Heerlijk dat je toch ook jezelf kan zijn in het gastgezin.
    Geniet!

    Liefs, Bep

  • 17 Oktober 2012 - 21:57

    Bep:

    Ha Marianne,

    Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt.
    En wat geweldig fijn voor de kinderen dat jij er bent!
    Merken ze ook dat het anders kan.
    Heerlijk dat je toch ook jezelf kan zijn in het gastgezin.
    Geniet!

    Liefs, Bep

  • 17 Oktober 2012 - 21:57

    Bep:

    Ha Marianne,

    Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt.
    En wat geweldig fijn voor de kinderen dat jij er bent!
    Merken ze ook dat het anders kan.
    Heerlijk dat je toch ook jezelf kan zijn in het gastgezin.
    Geniet!

    Liefs, Bep

  • 18 Oktober 2012 - 18:37

    Annie:

    Hoi Marrianne

    Fijn om te lezen dat je het naar de zin hebt. En dat je ook een leuk gastgezin hebt.
    Je verslagen zijn leuk om te lezen en houd ons goed op de hoogte wat je zoal meemaakt.
    En dat is behoorlijk wat, geniet er van.
    Wij zijn net weer van Lesbos en alles is goed gegaan, geen ziekenhuis van binnen gezien.

    Veel liefs Annie

  • 19 Oktober 2012 - 14:07

    Sosy:

    Lieve Marrianne

    Fijn om te lezen dat je het heel erg naar de zin hebt. En dat je een leuk gastgezin hebt. Nog veel plezier toegewenst. geniet ervan en maak vooral veel foto's ;)
    Groetjes en kusjes van mama, Avo, Afton, Vrej en ik.

  • 19 Oktober 2012 - 18:27

    Jannie:

    lieve marianne
    wij zijn een beetje jarloers op je mooie verhalen
    maar wij hadden deze week ook vakantie
    en de bossen in herfstkleuren zijn prachtig
    lekker gefietst en gelopen
    groeten van het vjenne volk

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Joke Lensen:


    hallo Marianne

    Bedankt voor je verslag.
    Fijn dat je het goed hebt.
    Hier is alles oke wel drukke weken gehad.
    Gisteren is Ellyn 6 jaar geworden en vandaag Davi 4


    groeten Joke

  • 20 Oktober 2012 - 15:24

    Masje Westerbeek:

    Dag Marianne

    Geweldig wat een leuk en uitgebreid verslag.....Wat maak jij veel mee zeg!
    Ik zie aan reacties van andere mensen.....dat die ook vaak "dubbelen" ......een keer "tikken" en rustig wachten......volgens mij gaat het dan goed.......

    Wij gaan een weekje naar Appelscha.......Huub en ik samen.....fietsen en wandelen.....iets anders dan wat jij daar doet....maar toch......Onze kleinkinderen hebben met z'n drietjes hier gelogeerd.( herfstvakantie) Gezellig!
    Ik neem alleen mijn mobieltje mee.......wanneer ik terug kom ga ik jouw reisverslag weer lezen......
    Ik wens je verder weer alle goeds en hele fijne tijden .........liefs, groetjes, masje

  • 20 Oktober 2012 - 20:27

    Ans Ossevoort:

    Dag Marianne,
    Heerlijk om door middel van je verslagen een beetje mee te mogen op reis.
    Hartelijke groet uut Vjenne
    Ans

  • 21 Oktober 2012 - 19:52

    Mariet Van Dooren:

    Hallo Marianne, heb net je verslag gelezen, fijn dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.
    Geniet van je kinderen om je heen en verwen ze maar goed, door een knuffel of extra aandacht.
    Maar geniet ook maar van het land en hun kultuur.

  • 22 Oktober 2012 - 18:43

    Zwaantje:

    Dag Marianne
    Bedankt voor je leuke verslag van alle dingen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Alhoewel de tijd alweer opschiet. Maar blijf ons op de hoogte houden en geniet vooral.

    Lieve groetjes van
    Zwaantje


  • 22 Oktober 2012 - 23:11

    Karla:

    hey lieve buuf..hoe kan ik jou een privé-mailtje sturen???
    ff bijkletsen...het is hier herfstvakantie,dus heb ik ff tijd voor een bakkie.
    .(maar de hele wereld hoeft het gesprek niet te volgen...snap je??) liefs, mij

  • 23 Oktober 2012 - 09:47

    Ans Van Rijn:

    Ha Marianne

    Wat een uitgebreid verslag. Heel bijzonder om te lezen en ook heel bijzonder voor jou denk ik.
    Mooi klimaat, leuk gastgezin en fijne vrijwilligers.
    Leuk voor het personeel dat ze een andere aanpak van jou zien en ook zien dat de kinderen er goed op reageren, ook al vinden ze dat misschien ook bedreigend,maar ga er maar mee door.
    Wij zijn in Polen, want Dorota werkt een paar dagen in Nederland.
    Zondag weer terug om te feesten bij Jos en Hannie , Liefs Ans André

  • 23 Oktober 2012 - 17:29

    Louise:

    Lieve Marianne,
    Je verhaal gelezen en het klinkt goed allemaal. Ik heb al 2 weken kleinkinderen te logeren. Henk zit in Engeland. We hebben hier peachtig weer . genieten van de mooie herfstkleuren.
    Zit je al op de helft?
    Geniet nog maar van alle ;euke mensen om je heen.
    Liefs Louise

  • 23 Oktober 2012 - 17:29

    Louise:

    Lieve Marianne,
    Je verhaal gelezen en het klinkt goed allemaal. Ik heb al 2 weken kleinkinderen te logeren. Henk zit in Engeland. We hebben hier peachtig weer . genieten van de mooie herfstkleuren.
    Zit je al op de helft?
    Geniet nog maar van alle ;euke mensen om je heen.
    Liefs Louise

  • 23 Oktober 2012 - 17:29

    Louise:

    Lieve Marianne,
    Je verhaal gelezen en het klinkt goed allemaal. Ik heb al 2 weken kleinkinderen te logeren. Henk zit in Engeland. We hebben hier peachtig weer . genieten van de mooie herfstkleuren.
    Zit je al op de helft?
    Geniet nog maar van alle ;euke mensen om je heen.
    Liefs Louise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 10509

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: