knuffelen - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu knuffelen - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

knuffelen

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

04 Oktober 2012 | Jamaica, Kingston

Reken maar dat ik knuffel.! Als er zo'n klein koppie met grote ogen de handjes uitsteekt dan kun je niets anders dan optillen, omdanks die vieze neus.
Ze noemen het herfst hier en trekken een vest aan terwijl ik loop te zweten, zelfs in een zware stortbui! Wel lekker 45 min. Lopen naar huis, 's morgens neem ik en taxi.
De eerste dagen heb ik veel gekeken hoe het allemaal gaat op een dagopvang. Vanaf 2 jaar zitten zo'n 8 tot 12 kinderen in een'huis' met drie kamers, een badkamer, keuken en halletje voor tassen enz. Heel bijzonder om te zien dat, ondanks het ontbreken van enige luxe, kinderen en begeleiding tevreden zijn; oude versleten bedden, geen tafeltjes en stoeltjes, kapot speelgoed en zelfs geen warm water om bakjes en bekers om te wassen. Met twee delen van een kapot bakje kun je tenslotte ook doen alsof je aan het eten koken bent. Ik ben er stil van.
Vandaag kwam iemand van Projects-Abroad en zij gaf het advies om eens te praten met mijn begeleidng van deze opvang. Donderdag heb ik een bijenkomst met andere vrijwilligers en dan kan ik mijn ei misschien daar kwijt.
Gelukkig kom ik steeds thuis in een huis met warm water en een eigen kamer. Dit is de kamer van de zoon Joshua (6) de nu twee maanden bij zijn zus Rianna (13) op de kamer slaapt. Ze helpen mij gelukkig met Engels, alle fouten worden verbeterd en woorden die ik niet begrijp met een diepe zucht van dochterlief omschreven. Ze heeft ook al mijn handen gemasseerd.
Zo zijn jullie op de hoogte van mijn eerste ervaring met vrijwilligerswerk in een prachtig land met schitterende bloemen bomen. Helaas komen foto's later als ik weet hoe ik die op mijn tablet krijg.
Bedankt voor jullie meeleven .
Ontvang een warme knuffel van mij, Marianne

  • 04 Oktober 2012 - 08:52

    Alie En Klaas Hoff:

    Fijn te horen, dat alles zo goed gaat . We vinden het heel leuk, dat we jou zo kunnen volgen.

    Vr. groeten
    Alie en Klaas Hoff

  • 04 Oktober 2012 - 09:10

    Ria Calis:

    Hallo Marianne, fijn dat jij zo kan nuffelen. Hier is nog geen kleinkind om te knufelen, we wachten geduldig af. Ben benieuwd of je dit weekend met jemede vrijwilligersop pad gaat. Succes met je werk
    Groetjes Ra

  • 04 Oktober 2012 - 09:44

    Felix:

    Geniet maar van het knuffelen met je 'rumboontjes'!
    Je lijkt je daar al aardig thuis te voelen. Goed zo!
    Felix & Rosário

  • 04 Oktober 2012 - 11:40

    Jeske (Projects Abroad):

    Hoi Marianne,

    Goed om te lezen dat je goed verzorgd wordt bij je gastgezin en volop knuffels aan het uitdelen bent!
    Veel succes en plezier gewenst de komende tijd, we zullen je blijven volgen!

    Groetjes,
    Jeske (Project Abroad Nederland)

  • 04 Oktober 2012 - 11:40

    Jeske (Projects Abroad):

    Hoi Marianne,

    Goed om te lezen dat je goed verzorgd wordt bij je gastgezin en volop knuffels aan het uitdelen bent!
    Veel succes en plezier gewenst de komende tijd, we zullen je blijven volgen!

    Groetjes,
    Jeske (Project Abroad Nederland)

  • 04 Oktober 2012 - 11:40

    Jeske (Projects Abroad):

    Hoi Marianne,

    Goed om te lezen dat je goed verzorgd wordt bij je gastgezin en volop knuffels aan het uitdelen bent!
    Veel succes en plezier gewenst de komende tijd, we zullen je blijven volgen!

    Groetjes,
    Jeske (Project Abroad Nederland)

  • 04 Oktober 2012 - 11:46

    Jeske:

    Sorry hij leek het niet te doen, en nu staat mijn bericht er zelfs 3 keer op.. excuus!

  • 04 Oktober 2012 - 11:52

    R & R:

    Hoi vrouw

    Mijn "niet knuffelen" heeft wat teweeg gebracht :-}. Lekker dat ze wel willen, geniet er maar van.
    Fijn dat je gastgezin tot nu toe goed bevalt. Tegen de tijd dat Joshua niet meer bij zijn zus wil slapen kan hij altijd nog bij jou.
    Ben niet jaloers maar die warmte zou ik hier ook wel willen, hoewel de cv werkt goed en het wintergoed is weer uitgepakt.

    Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Knuffel
    R & R

  • 04 Oktober 2012 - 11:52

    R & R:

    Hoi vrouw

    Mijn "niet knuffelen" heeft wat teweeg gebracht :-}. Lekker dat ze wel willen, geniet er maar van.
    Fijn dat je gastgezin tot nu toe goed bevalt. Tegen de tijd dat Joshua niet meer bij zijn zus wil slapen kan hij altijd nog bij jou.
    Ben niet jaloers maar die warmte zou ik hier ook wel willen, hoewel de cv werkt goed en het wintergoed is weer uitgepakt.

    Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Knuffel
    R & R

  • 04 Oktober 2012 - 11:52

    R & R:

    Hoi vrouw

    Mijn "niet knuffelen" heeft wat teweeg gebracht :-}. Lekker dat ze wel willen, geniet er maar van.
    Fijn dat je gastgezin tot nu toe goed bevalt. Tegen de tijd dat Joshua niet meer bij zijn zus wil slapen kan hij altijd nog bij jou.
    Ben niet jaloers maar die warmte zou ik hier ook wel willen, hoewel de cv werkt goed en het wintergoed is weer uitgepakt.

    Kijk uit naar je volgende verhaal.
    Knuffel
    R & R

  • 04 Oktober 2012 - 11:54

    R & R:

    Ha, ha
    Drie maal scheepsrecht. Stomme computers ook, denk je dat er niets gebeurd en dan te ongeduldig nog maar een keer. Kon het niet meer verwijderen.
    Zal wat rustiger werken.
    RL

  • 04 Oktober 2012 - 12:54

    Zwaantje:

    Dag Marianne
    Fijn te horen dat je een goed gastgezin hebt. En
    deze eerste dagen lekker met die kleintjes kunt knuffelen. En je wordt stil van de dingen die je ziet! ( wat leven wij dan hier in weelde!!!) Geniet maar fijn van dat mooie land en heerlijke weer.
    Liefs van mij
    Zwaantje Kl L.

  • 04 Oktober 2012 - 15:58

    Karla:

    een dikke knuffel van je buuf!!!

  • 04 Oktober 2012 - 16:33

    Gerthe:

    he marianne...
    dat gaat zoals j graag zag of niet ?
    vind het leuk om je verslagen te lezen...hier en daar word ik zelfs een beetje jaloers...
    maar gelukkig heb ik ook 2 knuffelkindjes zo nu en te leen ...ook een soort werk !!!!
    geniet maar veel
    gr gerthe

  • 04 Oktober 2012 - 18:41

    Gerda:

    Dag Marianne,

    Wat een indrukken weer voor jou. Je moet het allemaal maar verwerken en je draai vinden.
    Vind het echt mooi dat je dit doet en ook fijn dat je het leuk hebt met de kinderen.
    Ben benieuwd of je nog op pad gaat met de anderen. Veel plezier!
    x Gerda

  • 04 Oktober 2012 - 22:32

    Gerdi:

    Hai Marianne

    Heerlijke dat verhaal van je.Ik zie het zo voor me die koppies met snotterbelletjes. Is het moeilijk om met de begeleiding van de opvang te praten. Zijn ze niet toegankelijk voor kritiek misschien? Met jouw tact moet daar best wat te bereiken zijn voor de hummels. Ik zou er zo spulletjes naar toe willen sturen.
    Je moet dus weer rekening houden met pubers in huis. Is aan jouw wel besteed. Zie het je helemaal doen, een zuchtende tiener vragen je handen te masseren. Prima manier van contact.
    Ik stuur je berichten door naar Inge want die krijgt volgens mij alleen de tekst van de mensen die reageren. Weet niet wat ze fout heeft maar ik kan haar toch je mailtje doorsturen en dan moet het toch goedkomen dunkt me.

    Kijk uit naar je volgende bericht.
    Knuffels van Adri en mij.

  • 05 Oktober 2012 - 14:22

    Ina:

    Dag Marianne,
    Net je verslagen gelezen, ben onder de indruk. Geweldig wat je doet. Veel plezier!
    Groet, Ina

  • 06 Oktober 2012 - 23:17

    Frans En Margriet:

    Dag (schoon) zus.
    Gezellig om je verhalen te lezen. Je moet er maar tijd voor vinden.Leuk dat er zoveel reacties zijn. Je hele netwerk leeft mee. jamaica bljikt duidelijk een ontwikkelingsland te zijn met grote verschillen en dat ervaar je zeker al tussen waar je gehuisvest bent en het kinderhuis. ER is nu weer een weekend om de eerste reacties te verwerken. Hopelijk heb je gelegenheid om ook wat anders van het land te zien. Met wie kun je daar communiceren? Spreken er voldoende mensen Engels. Hier hebben we een gast, de hond van Kate en Bart. Zij zitten in Amerika en waren twee dagen in Las Vegas. Nu op weg naar de natuurparken. Verder geen bijzonderheden. Vandaag een dagje op de markt gebeeldhouwd.
    Veel lieve groeten,
    rans en Margriet

  • 08 Oktober 2012 - 15:35

    Corrie Beijers:

    Hallo lieve Marianne,

    Wat heb je een leuk reisverslag geschreven.
    Zo krijg ik er een goede indruk van
    Volgens mij bevalt het je wel.
    Veel succes in de komende tijd

    Liefs Corrie en een dikke knuffel

  • 08 Oktober 2012 - 23:17

    Gea:

    Nou ik had wel een paar dagen nodig om weer in het gareel te lopen na ons bezoek aan Rusland, maar jij zal straks wel een paar weken nodig hebben.Denk je ook niet Felix??
    En je zal zien dat je Engels met sprongen vooruit gaat.Nu zeker geen last meer van de zenuwen????
    Geniet zoveel mogelijk.
    Knuffel van Gea

  • 09 Oktober 2012 - 18:13

    Phyllis:

    Heerlijk knuffelen! En zien hoe enorm verwend wij hier in Nederland eigenlijk zijn. Want inderdaad: met een hoop fantasie kan elk kind heerlijk spelen. Computers en elektronisch speelgoed zijn nergens voor nodig.Maar tafeltjes en stoeltjes lijken me toch wel praktisch. Eten ze zittend op de grond??

    Groetjes!

  • 09 Oktober 2012 - 18:33

    Truus:

    Leuk om je eerste ervaringen te lezen bij de dagopvang van de kinderen; bijzondere tijd maak je mee.
    Het lijkt me ook heerlijk om ervaring met de andere vrijwilligers uit te wisselen.
    En over de herfst; wij hebben nu heerlijke frisse zonnige herfsdagen, een hartelijke groet van mij,

Tags: .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 10502

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: