Rupsje nooit genoeg... - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu Rupsje nooit genoeg... - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

Rupsje nooit genoeg...

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

16 November 2012 | Jamaica, Kingston

Nog steeds niet genoeg gedaan, gezien, gehoord , gevoeld van deze geweldige reis. Ik voel me erg bevoorrecht dat ik dit kan doen. Meer dan 800 lezers, fijn dat. Ik jullle een beetje mee kan laten leven met mijn bijzondere leven hier, bedankt voor zoveel aandacht.

Ook met eigen ogen kijken naar de gevolgen van n Sandy is een ervaring . Afgelopen weekend zijn we met een paar vrijwilligers naar Port Antonio geweest. Ze zijn zo blij met toeristen want dat levert weer geld op om eten te kopen en krotjes op te bouwen. Een striest gezicht zo'n heel gebied te zien waar hele plantages plat liggen en zelfs enorme palmbomen soms nog gedeeltelijk de weg versperren. Wat een kracht heeft de natuur! Dat hebbn we ook knunnen ervaren bij een schitterende waterval midden in een groot woud. Deze keer alleen maar gekeken naar een stoere vrijwillgster die er zo maar inspringt.Helaas verder geen strandweer dus terug naar Kingston, deberg over.........en dan kun je gewoon weer heerlijk doorwarmen in een rustig park midden in de drukte. Deze keer alles met openbaar vervoer gedaan ook weer een hele vervaring; het busje wacht tot het overvol is en brengt je als het nodig is , gewoon thuis of stopt wel als er een passagier hoge nood heeft of water wil kopen bij een tankstation. Zo te leven heeft echt wel wat!

Op maandag mag je dan weer maar die heerlijke kinderen en ik ben een dagje terug gegaan naar de peuters om met ze rond te lopen, liedjes te zingen en verhaaltjes te vertellen. Wat heerlijk om met ze te knuffelen en ze te zien stralen door een ritje op je knie al zingend:'zo gaat een dames paard, zo gaat een heren paard zo gaat..............'
De volgende dagen terug naar de kleuters die je zo enthousiast begroeten dat je vanzelf weer graag een lesje geeft. Dat valt echt niet mee om die alle 50 iets te laten doen. Deze keer een rupsje getekend door 5 rondjes te tekenen ( dus 5 x 50= 250) met een snuitje, staartje en pootjes. De kleuren rood,geel en groen van de school laten inkleuren , daarna het verhaaltje verteld , met als einde een mooie geknipte vlinder tevoorschijn te toveren ( ik kom het je wel persoonlijk voordoen! )
De kinderen kennen vooral veel 'devotion' liedjes met leuke gebaren. Deze week begonnen met ' twee emmertjes water halen........' Volgende week zingen ze vast mee en lopen ze ook door het 'poortje' heen.
En dan vandaag: schilderen, niet de kinderen maar Patrina ( van ProjectsAbroad) en ik. De zittingen van de schommel liggen al in de klas en nu hebben de schommel,de ingegraven autobanden en de twee grote buizen op nieuw de kleuren van de school gekregen. Niet mijn grote hobby en de kleding van mij kan in vodden maar al die stralende gezichtjes die vanuit de gang naar ons kijken zorgen er vanzelf voor dat je ook dit in de brandende zon afmaakt.Volgende week gaan we er een feestje van maken met clownsneuzen en ballonnen.

Ja en daarbij horen de foto's...... ..vanmiddag was ik zo blij omdat een vrijwilliger me heeft geholpen alleen...........staan de foto's nu op zijn laptop en niet in mijn Dropbox. Even geduld dus, ook dit gaat me lukken.

Een lekkere knuffel voor jullie allemaal,
Marianne

  • 16 November 2012 - 09:04

    Gerda:

    Het blijft leuk om alles mee te beleven met jou. Ja, je wordt flink gevolgd door alle bekenden zie ik.
    Wie maakt ook zoiets mee, zoals jij je inzet voor die kinderen in Jamaica.
    De inpaklessen zijn hier weer voorbij. Kunnen ze mooi toepassen tijdens de Sinterklaas en kerstweken. Wat een verschil met jouw verhaal over de plastic tasjes die steeds weer hergebruikt worden. Hoezo luxe inpakpapier! Zet ons wel aan het denken...
    Marianne probeer er nog veel te doen en te genieten.
    Liefs en groeten, Gerda

  • 16 November 2012 - 10:31

    Frans :

    Dag zusje,

    Dat je je door de week goed vermaakt dat begrijpen we best met al dat geknuffel. Ik vind wel dat je die kinderen niet van die slechte liedjes moet leren. Twee emmertjes water halen zal daar nog wel voorkomen. Is dat geen kinderarbeid? Alle gekheid op een stokje ik denk dat je daar je zeer nuttig maak al was het maar om ze anders te leren denken hoe je ook met kinderen kan omgaan. We klagen hier over bezuinigingen en vergeten dat we het in het algemeen hier nog zeer goed hebben. Er is wel veel pijn bij mensen die op een minimum moeten zien rond te komen.
    We vinden de beschijvingen van de weekenden ook erg leuk omdat het uitnodigt de door jou bezochte plaatsen ook bij Google in te tikken. Porto Antonio bied ook het nodige aan natuur, excursie en een stranden met een roeige zee. Als je de waterval opzoekt dan merk je dat er vele zijn. Al je verslagen en Google geven een steeds breder beeld van Jamaica. Het is een prachtig land, maar wat een verschillen. Het leeft van de rijke toeristen en de hotels zijn er naar. daarnaast de armoede.
    Het zal over anderhalve week wel weer wenne zijn in dit koude kikkerlandje.

    Lieve groeten, Frans (ook van Margriet en Rens)


  • 16 November 2012 - 10:31

    Frans :

    Dag zusje,

    Dat je je door de week goed vermaakt dat begrijpen we best met al dat geknuffel. Ik vind wel dat je die kinderen niet van die slechte liedjes moet leren. Twee emmertjes water halen zal daar nog wel voorkomen. Is dat geen kinderarbeid? Alle gekheid op een stokje ik denk dat je daar je zeer nuttig maak al was het maar om ze anders te leren denken hoe je ook met kinderen kan omgaan. We klagen hier over bezuinigingen en vergeten dat we het in het algemeen hier nog zeer goed hebben. Er is wel veel pijn bij mensen die op een minimum moeten zien rond te komen.
    We vinden de beschijvingen van de weekenden ook erg leuk omdat het uitnodigt de door jou bezochte plaatsen ook bij Google in te tikken. Porto Antonio bied ook het nodige aan natuur, excursie en een stranden met een roeige zee. Als je de waterval opzoekt dan merk je dat er vele zijn. Al je verslagen en Google geven een steeds breder beeld van Jamaica. Het is een prachtig land, maar wat een verschillen. Het leeft van de rijke toeristen en de hotels zijn er naar. daarnaast de armoede.
    Het zal over anderhalve week wel weer wenne zijn in dit koude kikkerlandje.

    Lieve groeten, Frans (ook van Margriet en Rens)


  • 16 November 2012 - 10:31

    Frans :

    Dag zusje,

    Dat je je door de week goed vermaakt dat begrijpen we best met al dat geknuffel. Ik vind wel dat je die kinderen niet van die slechte liedjes moet leren. Twee emmertjes water halen zal daar nog wel voorkomen. Is dat geen kinderarbeid? Alle gekheid op een stokje ik denk dat je daar je zeer nuttig maak al was het maar om ze anders te leren denken hoe je ook met kinderen kan omgaan. We klagen hier over bezuinigingen en vergeten dat we het in het algemeen hier nog zeer goed hebben. Er is wel veel pijn bij mensen die op een minimum moeten zien rond te komen.
    We vinden de beschijvingen van de weekenden ook erg leuk omdat het uitnodigt de door jou bezochte plaatsen ook bij Google in te tikken. Porto Antonio bied ook het nodige aan natuur, excursie en een stranden met een roeige zee. Als je de waterval opzoekt dan merk je dat er vele zijn. Al je verslagen en Google geven een steeds breder beeld van Jamaica. Het is een prachtig land, maar wat een verschillen. Het leeft van de rijke toeristen en de hotels zijn er naar. daarnaast de armoede.
    Het zal over anderhalve week wel weer wenne zijn in dit koude kikkerlandje.

    Lieve groeten, Frans (ook van Margriet en Rens)


  • 16 November 2012 - 13:53

    Jannie :

    hallo lieve marianne
    fijn om weer wat te horen uit jamaica
    goed dat je zoveel leuke dingen doet
    en geniet van dat kleine grut
    leuk die rupsjes,maar wel veel werk
    wat een ravage die storm sandy
    nou hier heeft het al gevroren
    de bladeren zijn al bijna van de bomen
    dus als je terug komt,
    zou ik mij maar warm inpakken
    anders word je ook nog ziek
    groeten uit vjenne

  • 16 November 2012 - 16:09

    Truus:

    Het blijft een mooi en interressant verslag.......super, wat een ervaring voor jou en ik begrijp helemaal dat je er blij van wordt.
    Fijn dat je het met ons deelt.
    Veel liefs .

  • 16 November 2012 - 17:17

    Anneke Bollen:

    Lieve Marianne,

    Eindelijk een reactie van Wil en mij.
    Wat beleef je veel en fijn dat je er ook zo van geniet.
    Mooi die kleine kinderen, en ja daar doe je het toch ook een beetje voor.
    We hebben nog wel even in de rats gezeten met die storm Sandy, maar met jou alles gelukkig wel goed gebleven. Triest om dan zo´n ravage te hebben in zo´n land waar al zoveel armoede is.
    Vanaf nu zal ik het verslag ook goed bij houden. Er was nog zoveel om na het afscheid af te maken of af te ronden.
    Marianne geniet er nog verder van en wij zullen van afstand mee genieten.
    Veel liefs, Wil en Anneke

  • 17 November 2012 - 20:49

    Corrie Beijers:

    Hallo lieve Marianne

    Wat heerlijk,dat je zo veel beleeft.
    Dit keer ben ik wat laat met reageren,daar er meerdere andere dingen op mijn pad kwamen.
    Ik heb geprobeerd te bellen,maar het lukt me niet.
    Dan maar als je weer thuis bent.
    Dat is al gauw.
    Eerst denk je 2 maanden,wat een tijd en nu....

    Beleef nog veel tijdens je verblijf.

    Liefs Corrie

  • 20 November 2012 - 20:00

    Masje Westerbeek:

    Klinkt weer geweldig allemaal ! Super enthousiaste berichten.......
    Van rups ...naar vlinder....dat mag je een keertje voor doen.....
    Lieve groet, masje

  • 21 November 2012 - 11:03

    Phyllis:

    Hoi Marianne,

    Wat ben je toch heerlijk creatief! Een rups maken en een vlinder tevoorschijn laten komen, enig!
    Ik maak het graag een keertje mee.
    Volgens mijn berekening moet je tijd daar er nu zowat op zitten. Jammer! Je geniet zo volop en lijkt geen heimwee naar ons koude kikkerlandje te hebben.
    We zien elkaar vast snel.
    Knuffel.
    Phyllis

  • 22 November 2012 - 11:59

    Gea:

    Hoi Marianne,

    Nog een prangende (vind ik zo'n mooi woord) vraag: In welke taal communiceer je met de kinderen? Zing je de liedjes in het Nederlands? Welke liedjes en dansjes heb je nog meer op je programma? Ook de poppenkraam? de berendans?
    Hopelijk maak je nog een verslag.
    Liefs Gea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 10495

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: