Detail........Handel- Retail - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu Detail........Handel- Retail - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marianne Rijn - WaarBenJij.nu

Detail........Handel- Retail

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

08 November 2012 | Jamaica, Kingston

Buiten valt nu, om half zes 's avonds, een tropische regenbui. Mijn wasje hangt binnen op mijn kamer aan een zelfgemaakt waslijntje, gaat prima.

Een Detail van mijn reis is natuurlijk de weekenden op stap. Ik zal maar niet vertellen hoe heerlijk het is om aan het strand te liggen, te zwemmen en..........te snorkelen in Negril. Ik neem alle warmte voor jullie mee!

Natuurlijk kijk ik ook naar de Detailhandel-Retail hier in Jamaica, tenslotte is dat ook een tijd een inderdeel van mijn beroep geweest. Gerda, hier leer je niet inpakken; in iedere winkel gaat alles in zwate plastic tasjes en bij de volgende winkel geef die gewoon af en krijg je een nummer om alles weer op te halen. Er zijn winkels waar je, voodat je de winkel verlaat, je de bon laat zien met de inhoud zo controleren ze alles. Ik heb foto's gemaakt van winkels, maar helaas nog niet op mijn stick kunnen zetten. In Mandeville zijn veel winkels, soms in een winkelcentrum dat deels is overdekt en natuurlijk een geweldige overdekte groeten- en fruitmarkt, de Ramblas in Barcelona is er niets bij. Dan heb je een soort Hema met daarnaast, kledingzaken, genoeg om bedrijfskleding, wat ouderwetse degelijke kleding en vooral bont, strak veelkleurig, dus voor elk wat wils te kopen. Er zijn veel telefoonwinkels, een gedateerde meubelzaak, wit-en bontgoed winkels,veel drogisten en kappers.
Dan heb je nog diverse supermarkten, het aanbod is vooral veel. Kleine pakjes verpakte koekjes ( de kinderen nemen die mee als snack) en pakjes sap en flesjes water. Ook ik koop mijn flesjes water net als iedereen.
Nu komt de echte verkoop nl op straat, overal lopen mensen iets te verkopen, een bos uien, aanstekers, telefoonkaarten, fruit-soms al schoongemaakt- kleding op ijzeren aankleedpoppen, plastic schoenen en vooral snoep! Bij de ingang van de scholen zie altijd wel een kraampje of een verkoper op de grond zitten. De foto's komen nog en vertellen het hele verhaal.

Natuurlijk ook wat over de heerlijke kinderen. Het zijn echt schatjes en genieten van alle aandacht. Omdat ik zelf niet zoveelnles geef, heb ik daar ook tijd voor. De juf is erg streng en kan daarnaast ook ineens een kind aanhalen. Het opdreunen van dagen, maanden enz. wordt iedere dag herhaald, ook hebben ze huiswerk dat bestaat uit en blz. In een lesboek met tekeningen waar bijv. een verschil in zit. In de gang staat een computer maar of die gebruikt wordt, dat weet ik niet, zeker niet door de kinderen, een televisie heb ik nog niet gezien. Na de break moeten de kinderen met hun hoofd op tafel rusten, soms gaan even buitenspelen en dan krijgen ze in een plastic bakje, wat rijst, sliertje groenten, beetje kip, in ieder geval een warme lunch. Ook daarna is het 'resttime' een hele opgave voor de hyper-kids maar er zijn er ook die heerlijk slapen.

Nog heel goed nieuws, de schommel op de speelplaats wordt opgeknapt dankzij de goede gaven van-wie de schoen past, trekt hem aan-!
Vandaag zijn de zittingen opgehaald en morgen hoop ik verf te kunnen kopen met Patrina van ProjectsAbroad. Op de foto kun je zien dat het wel nodig is, het resultaat zien jullie, hoop ik de volgende keer. Denk er wel aan dat dit Jamaica is, als mijn broer Frans even kan overkomen dan zijn we in een weekje klaar met ook nog het hek gerepareerd. Alles wat gemaakt kan worden is al meegenomen
De andere foto's geven een beeld van het leven hier.
Tot zover deze keer. Ik loop nog steeds in een hempje en op school netjes met een bloes met lange mouwen erover en... pantykniekousen! met zonnebrand en Deet, niet verbrand maar wel lijken mijn benen op aarbeitjes met al die rode puntjes.

Van uit een geweldig Jamaica nog steeds wame knuffel voor allemaal.

  • 09 November 2012 - 08:59

    Ria Calis:

    Hallo Marianne
    Weer een beeldend verslag van je tijd in Jamaica. Dat wordt thuis weer een prachtig boekje met foto's.
    Graag veel van de kindjes en natuurlijk het strand en de winkeltjes.
    Hier liggen de winkels alweer vol met pepernoten en gevulde speculaas. We reserveren vast wat marsepein voor je.
    Groetjes Ria

  • 09 November 2012 - 13:10

    Mariet:

    Marianne wat een mooi verslag, ik heb het met veel plezier gelezen.
    Hopelijk kunnen we nog vaak mee genieten van je geweldige reis deze ervarig neemt niemand je meer af.
    Nog een fijne tijd en dat je maar met veel verhalen terug mag komen.
    Veel groetjes en een dikke knuffel van Mariet.

  • 09 November 2012 - 14:10

    Jannie:

    lieve marianne wat fijn dat je weer een mail stuurt
    vanuit jamaica hebben wij weer wat te lezen,
    en mooie fotos te bekijken.
    zij zijn hier gek ,de winkels liggen vol met kerst spul en de kaarten voor oud en nieuw.
    ben je al aan het aftellen,
    waneer je weer naar huis kunt?
    wij missen je wel hoor.
    liefs uut vjenne

  • 09 November 2012 - 14:19

    Corrie Beijers Van Dongen:

    Lieve Marianne,

    Van dit verslag word ik blij.
    Als ik het goed lees,is het geen kommer en kwel.
    Gelukkig maar.
    Lekker weer ,lekker vrij,te eten en te drinken.
    Kortom luilekkerland(grapje).

    Liefs Corrie

  • 09 November 2012 - 15:20

    Linda:

    Aaaaah, wat heerlijk tropisch Marianne!
    Blijf je leukste foto's erop zetten... scheelt een hele hoop als je straks terug bent met 1000'en foto's!
    Groetjes,
    Lin

  • 09 November 2012 - 16:03

    R & R:

    Hoi vrouw

    Iedere keer weer verrast door je verhalen, zeker nu met die mooie foto's erbij. Heerlijk om in die warmte te zijn, lijkt me. De tijd gaat nu wel snel of denk je nog maar niet aan je terugreis? Misschien kun je bijtekenen, maar dan moeten wij je langer missen, ook geen goed idee.
    Kijk met verwachting uit naar het komende verslag.

    Suces en knuffeltje.
    R & R

  • 10 November 2012 - 01:11

    Gerdi Leussink:

    Lieve Marianne

    Wat een inkijkje laat je ons zien. Echt genieten om je verhaaltjes te lezen. Leuk dat je steeds een thema kiest, zo laat je ons het leven in Jamaica zien. Dank je wel.
    Geniet zolang je kan en knuffel de kindjes.
    Dag Gerdi

  • 10 November 2012 - 01:30

    Ine:

    Dag Marianne,

    Zojuist heb ik me op je email-lijst geplaatst. Maar ik volgde je al de hele tijd.Hopelijk kan ik door de maillijst ook je foto's bekijken.
    Heel fijn dat het je zo goed bevalt!!
    Op 29 oktober waren we met ons klubje bij elkaar bij Albertine. Natuurlijk was jij 'in ons midden' We konden immers wat uitwisselen n.a.v. jouw berichten. We bewonderen je.

    Nog een heel prettige warme periode aldaar!
    Lieve groeten,
    Ine

  • 13 November 2012 - 14:16

    Phyllis:

    Hoi Marianne,

    Zo te lezen heb je weinig tijd om het koude Nederland te missen. Wat genieten daar! Prachtige foto's die het goed zichtbaar maken erbij... helemaal top!
    Eerlijk gezegd ben ik best een beetje jaloers op je belevenissen. Wat een unieke mogelijkheid om mensen echt te leren kennen. Heel anders dan tijdens een mooie rondreis. Wanneer je weer terug bent zul je vast heimwee krijgen! Dus geniet nog meer volop van het land, het klimaat en de mensen en vooral de kinderen.

    knuffel! Phyllis




  • 14 November 2012 - 23:15

    Gea:

    Ja, de foto's zijn leuk.Wat een koppies allemaal.
    Zo langzamerhand kun je je al weer voorbereiden op Nederland: Sinterklaas (6 december) en Kerst (13 dec.). Het dansen op Hoog Schuilenberg was wel een succes, een zeer geanimeerd publiek.
    Zijn er ook feesten bij jullie in deze periode? Al voorbereidingen op Kerst? Als je weer thuiskomt, heb je heel wat te lezen hoor, post en kranten (heb je iets meegekregen van de politieke ontwikkelingen? ) Lees je de krant ook?
    Liefs Gea

  • 15 November 2012 - 22:09

    Zwaantje:

    dag Marianne
    wat een mooie foto's heb je gestuurd. enig. die kinderen op je foto's, wat een schatjes. je zou er zo een paar willen meenemen. Maar helaas kan dat niet
    En wat beleef je toch veel dingen anders dan ze hier zijn. Straks moet je weer helemaal omschakelen. Maar je hebt in elk geval genoeg om te vertellen. Eigenlijk moest je een dagboek bijhouden. dan kun je er later altijd nog weer inkijken en opnieuw van genieten.
    Marianne ik wens je nog heel fijne warme dagen en hoop je binnenkort hier weer gezond terug te zien

    lieve groetjes Zwaantje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Op stap Via Projects Abroad krijg ik de mogelijkheid op een droom waar te maken. Even weg uit mijn vertrouwde omgeving, een nieuwe wereld ontdekken en genieten van andere culturen. Eind september vertrek ik naar Jamaica om twee maanden in een gastgezin te leven. Door de week ga ik helpen in een voorschoolse dagopvang voor jonge kinderen en in het weekend ga ik met andere vrijwilligers het mooie eiland verkennen.

Actief sinds 11 Sept. 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 10466

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 26 November 2012

Jamaica

Landen bezocht: